Monday, March 5, 2007

beban murid sekolah masa kini

Banyak murid kini mengadu kerja sekolah semakin membebankan. Ada di antara mereka tidak mahu menghadiri kelas tambahan sekolah. Ada juga murid yang tidak dapat menyiapkan kerja sekolah harian mereka. Tetapi ada sebahagian ibu bapa murid pula meluahkan ketidakpuashatian mereka kerana anak mereka tidak ada kerja sekolah dibuat jika guru mengurangkan latihan murid. Apakah yang perlu dilakukan oleh murid-murid dan guru-guru kini?

3 comments:

Anonymous said...

Terdapat segelintir golongan yang terlalu memberi muka pada ibubapa menyebabkan ibubapa sering menuding jari kearah pihak lain terutamanya guru-guru. saya rasa elok ibubapa buat sekolah sendiri di rumah.. ajak anak mereka sendiri.he..heee

waileng519 said...

guru yang rajin memang bagi kerja rumah yang bersesuaian. Guru yang malas memang kuranglah kerja rumah...betul tak? Para ibubapa tak perlulah terlalu kira sangat, atau fikirkan ajar anak-anak di rumah saje? Bagaimana?

Wan - Ain said...

Kadang-kadang yang menjadi masalah adalah pelajar. Jangan salahkan guru. Ada segelintir pelajar yang tidak mahu membuat kerja rumah, membuat pelbagai alasan. Bagi pelajar yang rajin pula, jarang sekali menimbulkan masalah. Kepada ibu bapa, bagaimanakah mereka mahu mengatasi anak-anak seperti ini ??